
Στις 11.30 το πρωί της 4ης Αυγούστου 1975 το πρώτο Mirage F-1CG της Πολεμικής Αεροπορίας (Π.Α.) με κωδικό «101» απογειωνόταν από την αεροπορική βάση του Μον-ντε-Μαρσάν στη νοτιοδυτική Γαλλία. Πενήντα λεπτά αργότερα, έκανε μια δίωρη στάση στη βάση της Οράνζ στη νοτιοανατολική Γαλλία. Στις 17.10 της ίδιας ημέρας ο τότε αντισμήναρχος Αλέξανδρος Μαμάης γινόταν ο πρώτος χειριστής της Π.Α. που προσγείωνε στην 114 Πτέρυγα Μάχης (ΠΜ) στην Τανάγρα το πρώτο από τα σαράντα Mirage F-1 που θα επιχειρούσαν πάνω από το Αιγαίο για τα επόμενα 28 χρόνια (αποσύρθηκαν οριστικά το 2003).
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΝΕΔΟΥ
ΠΗΓΗ: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Λίγες ώρες αργότερα θα ακολουθούσε το δεύτερο Mirage F-1CG (με κωδικό «102») με χειριστή τον επισμηναγό Χαρίλαο Γκανά. Τον ερχόμενο Ιούλιο, 46 χρόνια μετά την πτήση του κ. Μαμάη, ένα άλλο μαχητικό γαλλικής κατασκευής, αυτή τη φορά το Rafale θα προσγειωθεί στην Τανάγρα. Στο μυαλό του κ. Μαμάη η χρονική συγκυρία δεν είναι τυχαία. Τα Mirage F-1CG έφθασαν στην Ελλάδα το 1975 έναν χρόνο μετά την τουρκική εισβολή στην Κύπρο. Το 2021 τα Rafale θα φθάσουν έναν χρόνο μετά τις τουρκικές προκλήσεις και την αμφισβήτηση της σταθερότητας στην Ανατολική Μεσόγειο.
Από την επομένη της άφιξής του στην Τανάγρα και για δύο χρόνια, έως τον Ιούλιο του 1977, ο Αλέξανδρος Μαμάης έγινε ο πρώτος της Μοίρας Παντός Καιρού (ΜΠΚ) 342 με την ονομασία «Σπάρτη», έμβλημα τον Λεωνίδα και μότο το «Μολών Λαβέ». Τον Οκτώβριο του 1975, παρουσία του τότε υπουργού Εθνικής Άμυνας Ευάγγελου Αβέρωφ, πραγματοποιήθηκε και η επίσημη τελετή ένταξης των πρώτων αεροσκαφών της ΜΠΚ 342. Το σύνολο των αεροσκαφών είχε παραδοθεί έως το 1978. Ωστόσο, όπως θυμάται ο κ. Μαμάης ήδη από τον Μάιο του 1976 η ΜΠΚ 342 ήταν πλήρως επιχειρησιακή, με χειριστές και τεχνικούς ετοιμοπόλεμους.
Τα πρώτα αεροσκάφη εντάχθηκαν άμεσα στον επιχειρησιακό ρόλο τους (Readiness) και συμμετείχαν στο σύνολο των προγραμματισμένων ασκήσεων. Τα Mirage F-1CG παρότι είχαν ως βάση την 114 Π.Μ. στην Τανάγρα βρίσκονταν παντού στο Αιγαίο. Από την 130ή Σμηναρχία Μάχης (Σ.Μ.) στη Λήμνο και την 135η Σ.Μ. στη Σκύρο έως την 126η Σ.Μ. στο Ηράκλειο και την 134η Σ.Μ. στη Σαντορίνη, ήταν πάντα τα τελευταία που προσγειώνονταν μετά τις αποστολές αναχαίτισης. Διαβάστε την ενδιαφέρουσα συνέχεια στην πηγή